Monday, December 1, 2014

teringat

copy paste dari fb seorang akhawat ex-SMKAB, sahabat satu batch, kelas dari form 1 dan merangkap mantan penolong saya dalam organisasi BADAR dulu (punya nak cakap rapat lah tapi jaga ikhtilat)

......................
Sambil duduk2 di bilik, ada sahabat saya bertanya,
"kalau kita tidak hadiri majlis ilmu selama 40 hari boleh menyebabkan hati menjadi keras, apa beza kita pergi kuliah hari2 dengan majlis ilmu di surau2 & di masjid2? Kuliah tu pun majlis ilmu kan?"

Senyum mendengarnya.

Ya betul. Kuliah tu pun majlis ilmu. Tapi andaikata kuliah2 yang kita hadiri setiap hari tu gagal atau tidak berjaya mengenalkan dan mengingatkan kita pada tuhan, maka itulah bezanya. Apabila setiap ilmu tak kisahlah ilmu kimia, biologi, fizik, dsb dikaitkan dengan tuhan, maka itu juga dikatakan majlis ilmu. Kita belajar utk kenal pada tuhan. Bukankah ilmu itu juga dari tuhan? 

Teringat suasana belajar di SMKAB.. Sampaikan kelas bahasa melayu juga ada pengisian rohani. Kelas dimulakan dengan bacaan al-Quran dan tafsir. Teringat lagi guru saya mahukan setiap tulisan yg ditulis memberi makna kpd pembaca dan pemeriksa. Bukan menulis utk lulus cemerlang semata! Matematik, kimia, fizik..semuanya dikembalikan pada Dia. 
Rindu suasana tu.
Allah.. Moga syurga buat mereka.
 ...............................

adoyai baca status ni terus buat aku TERINGAT ayat abi aku di SMKAB, ust. Fuad Ahmad.
 Katanya

"kamu pasti akan rindu semestinya biah hasanah yang kamu bina dan dapat dari sekolah ini, tapi bila kamu sekadar TERINGAT maksudnya hati kamu dah kotor waktu itu Majdi"

Allahuakbar, betullah tu abi. :(

No comments:

Post a Comment