Sunday, July 7, 2013

Ordinary Students Extraordinary Muslim (O.S.E.M)

aku memerhati..melihat semua yang hadir..panorama sekolah yang tak berubah pun dari waktu aku meninggalkannya sampailah yang sekarang..tapi perubahannya pada penghuninya..baru-baru ni sekolah aku adakan Kem Tunas Muda anjuran BADAR sekolah dengan kerjasama Alumni SMKAB..kami, alumni berkumpul awal sehari sebelum program..gembiranya tak dapat aku nak ceritakan bertemu dengan kawan-kawan yang dah lama sekali tak bersapa muka..tak apa abaikan kerinduan itu..apa yang penting mereka membuatkan aku CEMBURU dan MARAH dengan diriku!!!

kawan-kawanku semuanya semakin hebat..kami tak dilatih memandang akademik sebagai ukuran..tapi Keagamaan dan Kepimpinan..ada yang majlis tertinggi ISIUKM, exco keagamaan, gelaran ustaz, ustazah dan macam-macam lagi sumbangan dalam Islam..ilmu mereka pulak masyaAllah...mereka tidak berserban..mereka tidak berjam-jam memakai jubah dan ketayap..mereka biasa..merendah diri dalam istilahku..tidak aku memandang jawatan itu..tetapi bagaimana mereka mengekalkan diri mereka dalam landasan harakah Islamiah itu..mereka bertanya kepadaku macam mana qudwahmu di universiti.."ya syeikh Majdi..enta di sana macam mana??" tapi aku hanya "ana tiada apa-apa"..reaksi seakan-akan terkejut itu ada di wajah mereka..kerana mereka mengharapkan yang lebih daripadaku..sekadar membimbing sebuah kumpulan usrah kecil, sumbanganku bagaikan bukan apa-apa..aku malu untuk memberitahu....jawatanku sebagai setiausaha BADAR  di sekolah suatu ketika dulu tidakku bawa mehnahnya..maaf sahabat..itu dulu..

tidak aku mengejar jawatan..tidak juga aku iri hati dengan jawatan mereka..cuma sesatnya aku membawa diri dalam arena berdikari di daerah Islami adalah memalukan..takuk lama ilmu di dada buat aku marah diri seketika..tiada sumbanganku pada agama..apatah lagi aku sekarang terumbang-ambing dalam membimbing diri sendiri..aku tak tahu berapa lama lagi aku dapat bertahan sebelum betul-betul tenggelam..untuk aku, rasa beruntung dipertemukan dan menyimpan nama mereka sebagai sahabat..antum semua OSEM !!!

"ya Allah..ampuni aku hambamu yang hina dan kerdil ini"


ini mereka..insan-insan yang bakal menggegar dunia Islam suatu masa kelak..InshaAllah :)

No comments:

Post a Comment