Wednesday, January 2, 2013

kita melihat

Dunia biasanya melihat kita..kita pun memang selalu melihat dunia..sejak diazankan di telinga kanan dan diiqamahkan di telinga kira..rasanya kita sudah patut memahami tanggungjawab kita..amar ma'ruf nahi munkar..hidup sentiasa berkisarkan perkara ini..merangkak..berjalan..berlari menempuh semua ini..adakah cukup..daie' yang menjadi tanggungjawab kita..ikrar yang kita lakukan setiap hari di depan Yang Maha Kuasa setiap hari..sedarkah??tahukah??ya atau tidak..tepuk dada tanya iman..



firman Allah " Kami tidak meminta rezeki daripadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang yang bertakwa.” (Surah Toha,ayat 132)

kita x hidup sendirian..ketika bersaudara..ummah fisabilillah..lemah bergantung pada yang kuat..kurang pengetahuan bergantung pada ilmuan..hidup membimbing..tapi mampukah kita???



عن أبي سعيد الخدري رضى الله عنه قا ل : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فاءن لم يستطع فبلسانه فاءن لم يستطع فبقلبه وذلك اضعف الايمان. رواه مسلم .

Maksudnya: Daripada Abu Said Al-Khudri r.a, beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya dengan tangan, sekiranya dia tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, sekiranya tidak mampu hendaklah dia mengubah dengan hati dan mengubah dengan hati adalah selemah-lemah iman.

No comments:

Post a Comment